5 enkla tips för din hemsida

Din partner för
tillväxt & försäljning

För många företag är det en utmaning att nå sina tillväxtmål, att veta vilka metoder och lösningar som är de mest effektiva för att lyckas. Speciellt i en tid då det mesta förändras innan du hinner säga tik-tok.

Oavsett om du har hamnat här för att du är nyfiken på oss, eller vill hitta inspiration vill vi hälsa dig varmt välkommen.
Låt oss börja vår resa tillsammans!

5 tips för din hemsida

För att en hemsida ska kunna fylla sin fulla potential så finns det en del grundläggande saker som bör finnas, vara installerat och integrerat.

I denna Guide listar vi de 5 mest grundläggande sakerna på en hemsida som vi har sett ger effekt hos våra kunder. Dessa 5 tips är ett enkelt sätt för dig och ditt företag att hålla er hemsida modern, uppdaterad, relevant och legitim. Oavsett om hemsidans syfte är att finnas som ett digitalt visitkort, sälja produkter eller generera fler leads.

Tips 1. SSL-Certifikat

Det första som MÅSTE finnas på plats på din hemsida är ett SSL-Certifikat. Det är en kryptering på hemsidan. En elektronisk legitimation som gör den säker, både för dig som ägare av sidan men också för dina besökare. Ett SSL-certifikat visar vem som innehar hemsidan, samt används för att kunna säkra bland annat webb- och e-postservrar.

Om sidan inte har SSL-certifikat kan effekten i värsta fall bli att vissa webbläsare inte ens visar er hemsida. De besökare som ändå ser sidan kommer att mötas av texten “Inte Säker”. En sidan utan SSL-certifikat är exponerad och öppen för hackning. Hemsidan kommer efter ett tag att sluta visas i sökmotorer som Google och Bing.

Att installera ett SSL-certifikat är oftast enkelt och relativt billigt. Beroende på hur hemsidan är byggd samt på vilken webbhotellserver hemsidan ligger på.

Tips 2. Innehåll

Att din webbplats är fylld med mycket, relevant och bra skrivet innehåll är A och O ur flera aspekter. För det första är det viktigt för att driva rätt och kvalitativ trafik till din hemsida genom olika sökmotorer.

SEO (Search Engine Optimization) eller sökmotor-optimering på svenska, är väldigt komplext. Det är ett stort arbete med en mängd olika parametrar som man behöver jobba med under en längre tid. Men ett enkelt sätt och en bra start för ett framtida SEO-arbete, och som du själv kan göra är, att ha texter på din hemsida som beskriver din verksamhet och som svara på de frågor som dina kunder kan tänkas ställa när det är ute och söker på internet.

Bra textinnehåll är också viktigt för att minska din hemsidas ”Bouncerate” eller ”avvisningsfrekvens”, det vill säga trafiken du driver till din hemsida att stanna kvar. Anledningen till att besökare snabbt lämnar en sida är oftast att den inte lever upp till deras förväntningar. Men med rätt innehåll kan du få besökare att stanna kvar och utföra den handling som du önskar.

Tydliga CALL TO ACTION (CTA) – knappar är ett sätt att få trafiken att stanna. Om du till exempel arbetar med att reparera datorer och har fått in trafik från Google när någon sökt ”reparation MacBook”, så bör det vara väldigt tydligt på din hemsida vad för typ av reparationer ni utför, hur man går tillväga för att reparera sin MacBook hos er samt en eller flera CTA-knappar för besökaren att ta sig vidare. ”kontakta oss för mer info” eller ”boka reparation nu”.

Tips 3. Klickbara kontaktuppgifter

Klickbara kontaktuppgifter innebär att besökare på din sida kan trycka på ditt telefonnummer eller mailadress och händelsen sker direkt. Detta görs genom att ändra telefonnummer och mailadresser från statisk text till html5-objekt.

Att kopiera ett telefonnummer eller mailadress från en hemsida för att sedan klistra in det i mail eller telefon-applikationen gör att många kunder lämnar sidan. Att ha klickbara kontaktuppgifter är ett enkelt sätt att förenkla för kunden i resan mot att kontakta just er och det visar i sin tur på att ni är ett modernt och funktionellt företag som tänker på era kunder.

Tips 4. Responsiv webbdesign

Responsiv webbdesign innebär att din webbplats fungerar och är snygg i alla olika enheter (datorer, surfplattor och telefoner). Att ha en hemsida som är funktionell och snygg på alla enheter är viktigt för synlighet och funktion. Det skiljer sig såklart mellan olika typer av branscher, men mellan 65–95% av trafiken till våra kunders hemsidor är via mobila enheter. Det är alltså uteslutande alltid fler besök via telefoner och surfplattor än via datorer. Utvecklingen har gått så pass långt att vi idag börjat bygga hemsidor för att de ska vara optimalt anpassade för mobila enheter och därefter desktop-anpassar vi. I stället för tvärtom som det tidigare har varit.

Är din hemsida inte responsiv riskerar du att delar av ditt innehåll som visas i datorn inte syns på telefonen. Hemsidan kan även se annorlunda och konstig ut samt tappa sin funktionalitet i mobila enheter om den inte är responsiv.

En annan viktig aspekt är att sökmotorer som Google premierar hemsidor som är byggda utifrån “Mobile first”. Utan en responsiv webbdesign riskerar du att ranka sämre i Googles organiska sökfält.

Tips 5. Google Analytics

Hur många har besökt min hemsida idag? Hur hög/låg är avvisningsfrekvensen denna vecka? Vilken undersida är mest besökt? Vilka plattformar kommer besökarna ifrån denna månad?

Genom att ha Google Analytics installerat på din hemsida får du enkelt svaret på ovanstående frågor samt många fler. Med Analytics så har du ett kraftfullt verktyg som kan användas till att se hur besökarna beter sig på din hemsida. Ett måste för alla som vill analysera sin trafik och öka försäljningen eller få in fler leads via sin hemsida.

Genom att ha koll på hur trafiken beter sig på sidan så kan du se vilka undersidor som är bra och får trafiken att stanna men också vilka som inte håller måttet och som kanske behöver en uppfräschning. Du ser även varifrån trafiken kommer in på din sida vilket är viktigt för att analysera om det ni spenderar på en annons på ett ställe ger er den effekt ni behöver eller om ni bör investera mer någon annanstans.

Analytics är även obligatoriskt för att kunna arbeta med konverterings styrd marknadsföring, det vill säga att optimera annonser för att konvertera så bra som möjligt. En konvertering kan vara en kontakt eller en försäljning via hemsidan. Något man i Analytics sätter upp mål för så att ens annonser hela tiden jobbar mot att driva trafik som så ofta som möjligt utför någon av de handlingar man vill att trafiken ska utföra.

Google Analytics är en kostnadsfri tjänst som du enkelt kan installera på din hemsida.

Få fler tips

Vill du veta hur du kan nå dina tillväxtmål?
Driver din hemsida trafik, men genererar inte fler affärer? Vill du veta mer om SSL-certifikat, vad som är bra text-innehåll eller hur du installerar Google Analytics?

Vi hjälper dig gärna.

TIM EKSTRAND
070 – 299 12 40
TIM@ASSISTMEDIA.SE

Ställ en fråga